ورزش در بارداری

ورزش برای همه از جمله خانم های باردار مفید است. در صورتی که بارداری شما سالم و بدون مشکل است، همین حالا زمان مناسبی برای شروع ورزش است. در صورت داشتن هرگونه نگرانی لطفاً با پزشک خود مشورت کنید. برخی از رهنمود های عمومی به قرار زیر می باشند:

– به آرامی شروع کنید. اگر بی جهت احساس درد یا ناراحتی می کنید ورزش را قطع کرده و با یک فرد حرفه ای مشورت کنید.
– انجام ورزش ها باید با یک مربی حرفه ای صورت گیرد.
– پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت و یا کلاس های ورزش سبک نیز از نمونه ورزش های مناسب هستند. بیشتر روزها در حدود 30 دقیقه ورزش کنید.
– لباس خنک، راحت و کفش های مناسب بپوشید و آب برای نوشیدن با خود داشته باشید.
– همیشه پیش از شروع خود را گرم کنید و در پایان تمرین خود را خنک کنید.
– با شدتی متوسط ورزش کنید به طوری که به نفس زدن بیفتید اما هنوز توانایی حرف زدن را داشته باشید.
– هنگامی که در فعالیت های ورزشی شرکت می کنید مراقب باشید. به ویژه اگر ریسک افتادن وجود داشته باشد بهتر است از ورزش های همراه با تماس بدنی خودداری کنید.

ورزش در بارداری

ورزش در بارداری

ورزش بعد از زایمان

در ظرف مدت کوتاهی بعد از زایمان شما می توانید بدون هیچ خطری تمرین های آرامی را که در ادامه بیان می شود آغاز کنید. در صورت دسترسی سعی کنید تا در کلاس های ورزش بعد از زایمان شرکت کنید و یا با یک فیزیوتراپ مشورت کنید.

پیاده روی نیز یک ورزش ایده ال برای اوایل دوره پس از زایمان است. به آهستگی ورزش خود را از سر بگیرید و به تدریج با سرعت مناسب و توجه به میزان راحتی و خستگی تان آن را افزایش دهید.
ورزش در آب را می توان بعد از جوش خوردن بخیه ها و پایان یافتن ترشح واژن شروع کرد ( اغلب حدود 6 هفته ) . ورزش سنگین تر مانند کلاس های ورزش ضربتی سبک به طور معمول می تواند پس از حدود شش هفته شروع شود ( گاهی بعد از زایمان سزارین نیاز به مدت زمان بیشتری برای بهبود می باشد )

دکتر پرند حاصل متخصص زنان در مرزداران و نازایی با روش های نوینی به تشخیص و درمان بیماری های زنان می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144261580 , 02144265367 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

برای خود هدف گذاری کنید تا بیشتر روزها سی دقیقه با شدت متوسط ورزش کنید. همیشه پیش از شروع خود را گرم و در پایان خود را خنک کنید. همچنین از ورزش هایی که موجب درد و یا فشار بر ماهیچه ها و مفصل ها می شود خودداری کنید. ورزش های ضربتی سنگین مانند دویدن تنها زمانی می تواند از سر گرفته شود که پشت و لگن خاصره شما قدرت شان را باز یافته باشند. این امر ممکن است چند ماه طول بکشد.

نتیجه گیری

ورزش در بارداری و بعد از زایمان در صورتی که درست انجام شود می تواند بسیار مفید واقع شود. بنابراین بهتر است که با مشورت پزشک مربوطه و با کمک گرفتن از یک مربی و یا یک فیزیوتراپ ورزش های مناسبی در این دوره ها انجام گیرد.
منبع : کانال علمی و تخصصی ایران ماما

مطالب مرتبط با این مقاله:

مزایا و چگونگی ورزش کگل در بارداری

چگونه می توان با ورزش از شل شدن واژن پیشگیری کرد؟

توصیه هایی برای بارداری

درباره drhassel

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یازده − دو =