چگونه می توان حاملگی نرمال داشت؟

سوال بسیاری از افراد اینست که : چگونه می توان حاملگی نرمال داشت؟ پیش از بارداری به پزشکتان مراجعه کنید. check up پیش از بارداری بسیار مهم است.

پزشکتان از چیزهایی سوال می کند که ممکن است بارداری شما را تحت تاثیر قرار دهد از جمله :

*  رژیم غذایی

*داروهایی که مصرف می کنید

*نحوه زندگی و کار و فعالیتتان

*بیماری هایی که دارید

*بیماری های فامیلی

چگونه می توان حاملگی نرمال داشت؟

این کارها را باید قبل از اقدام به حاملگی انجام دهید :

*باید مصرف هر دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی را به پزشکتان اطلاع دهید.

*واکسن هایی را که دریافت کرده اید،اطلاع دهید.

* اسید فولیک را شروع کنید.

*باید بدانید چه غذاهایی خوب است و از چه غذاهایی باید پرهیز کنید.

* سیگار، الکل و داروهای غیر قانونی را باید ترک کنید.

باید بدانید چه چیزهایی شما و جنینتان را تهدید می کنند:

* وضعیت بیماری که دارید

* بیماری هایی که در خانواده شما یا همسرتان اتفاق می افتد.

* بیماری های منتقله از طریق جنسی

*مواد مضری که در خانه یا محل کارتان با آنها در تماس هستید.

* باید وزن متعادلی داشته باشید وزن بالا و پایین هر دو با عوارض حاملگی همراه هستند.

درباره داروهایی که مصرف می کنید چه گیاهی و چه شیمیایی باید بپرسید که می توانید ادامه دهید یا نه.

بعضی از داروها باید قطع شوند اما قطع بعضی از داروها باید برنامه‌ریزی شود و نباید یک دفعه قطع شوند چون ممکن است ضرر داشته باشد، از جمله این داروها می توان به داروهای ضد تشنج،  فشار خون، لوپوس و آرتریت روماتویید اشاره کرد.

باید چک شود که به چه واکسنی نیاز دارید. تمام خانمها باید واکسن آنفلوآنزا را هر سال دریافت کنند.

بعضی از واکسن ها نباید زمان حاملگی یا یک ماه پیش از آن استفاده شوند.

شروع اسید فولیک ۴۰۰ میکرو گرم روزانه اقلا از یک ماه پیش از اقدام به حاملگی لازم است چون از ایجاد اختلالات جنین پیشگیری می کند.

ویتامین‌ها نباید بی رویه در حاملگی مصرف شوند بخصوص ویتامین A

ویتامینی را که مصرف می کنید به پزشکتان نشان دهید تا دوز ویتامین های موجود در آن را بررسی کند.

رژیمتان را چک کنید بعضی غذاها برای حاملگی نرمال خوب نیستند. نباید گوشت نپخته مصرف کنید.  گوشت بعضی از ماهی ها مثل کوسه بعلت جیوه زیادی که دارند برای حاملگی مضر است.

رژیم غنی از میوه و سبزیجات که خوب شسته شده اند توصیه می شود.

مصرف سیگار و دود،الکل و داروهای غیرقانونی باید قطع شوند.  حتی مصرف مقادیر کم به جنین شما صدمه می زند.

در ضمن همسر شما نیز باید مصرف سیگار و داروهای غیرقانونی را متوقف کند و نباید الکل زیادی بنوشد.

بیماری های طبی شما مثل دیابت، فشار خون، آسم،  بیماری های تیروئید، بیماری های قلبی، تشنج و…  این بیماری ها اگر خوب کنترل نشوند می توانند برای مادر و جنین ایجاد مشکل کنند.

اگر در خانواده شما یا همسرتان یک بیماری فامیلی وجود دارد شما باید یک مشاوره ژنتیک انجام دهید.  مشاوره ژنتیک شانس درگیری بچه شما را تعیین می کند. مثال این بیماری ها سیستیک فایبروزیس و دیستروفی عضلانی است.

در خصوص حاملگی نرمال باید بدانید که عفونت هایی که به طریق جنسی منتقل می شوند ممکن است حامله شدن شما را سخت کنند و همچنین می توانند به جنین منتقل شوند. اگر احتمال این بیماری ها را در خودتان می دهید حتما به پزشکتان اطلاع دهید، بخصوص بیماری AIDS.

محیط کار و خانه تان را از نظر مواد مضر چک کنید. مواد شیمیایی که در خانه یا محل کار استفاده می کنید ممکن است به جنین شما آسیب وارد كنند مثل سرب و جیوه.

وزنتان را کنترل کنید.  وزن چه کم چه زیاد، در بارداری مشکلاتی را ایجاد می کند.

شما باید سعی کنید قبل از اقدام به حاملگی به وزن در محدوده سالم برسید.

سایر مطالب تخصصی دکتر پرند حاصل :

با تشکر مدیریت سایت دکتر پرند حاصل متخصص زنان .