معاینه لگنی

آیا معاینه لگنی دردناک است؟ معاینه لگنی با معاینه واژن چه تفاوتی دارد؟ با احساس ناراحتی خود در هنگام معاینه واژن چه کنیم؟ در طول معاینه لگنی پزشک ارگان های تناسلی زن را معاینه می کند. در صورتی که فرد علائمی مانند ترشحات غیر طبیعی از واژن یا دردهای لگنی داشته باشد، احتمالاً متخصص زنان برای وی معاینه لگنی انجام می دهد.

معاینه لگنی معمولاً چند دقیقه بیشتر طول نمی کشد. پزشک دهانه رحم ، واژن ، تخمدان ها ، مقعد ، رحم و لگن فرد را معاینه می کند و هرگونه مورد غیر طبیعی بررسی می شود. معمولاً در طول معاینه لگنی از آزمایش پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم استفاده می شود.

هدف آزمایشات لگنی

هدف از آزمایش لگنی برای هر فرد متفاوت است ولی در کل به دو منظور زیر صورت می گیرد:

– آزمایش لگنی معمولاً برای معاینه کیست تخمدان، بیماری های مقاربتی ، فیبروئید های رحم و یا بررسی نشانه های اولیه سرطان رحم و تخمدان انجام می گیرد. آزمایشات لگنی در طول بارداری هم انجام می گیرند.
– در صورتی که فرد دچار دردهای لگنی، خونریزی غیرطبیعی از واژن، تغییر در پوست ناحیه واژن، ترشحات غیرطبیعی از واژن و مشکلات ادراری باشد، با معاینه لگنی علت این علائم تشخیص داده می شود. شاید نیاز به انجام آزمایشات دیگری هم باشد.

معاینه لگنی

نحوه معاینه لگنی

فرد در تخت مخصوص معاینه می خوابد و پاها به وسیله یه پایه از هم جدا و کاملاً باز می شوند. آزمایش لگنی به طور کلی به شرح زیر است:

– معاینه دیداری خارجی – در ابتدا پزشک ابتدای واژن یا فرج را مشاهده می کند تا هرگونه قرمزی، زخم، تورم و یا دیگر موارد غیر طبیعی بررسی شود.

– معاینه دیداری داخلی – سپس پزشک از ابزاری به نام اسپکولوم (مانند نوک اردک می باشد) استفاده می کند. با این ابزار واژن کاملاً باز می شود و واژن و دهانه رحم قابل مشاهده می باشد. احتمالاً قبل از آزمایش، اسپکولوم گرم می شود تا بیمار راحت تر باشد. باز کردن دهانه رحم می تواند کمی ناراحت کننده باشد. در این شرایط بهتر است فرد آرامش خود را حفظ کند و در صورت احساس هرگونه دردی به پزشک اطلاع داده شود.

– پاپ اسمیر – در صورت نیاز در طول معاینه لگنی پاپ اسمیر هم انجام می گیرد. برای این منظور نمونه ای از مخاط دهانه رحم گرفته می شود.

– معاینه فیزیکی – ارگان های لگنی شامل رحم و تخمدان ها از بیرون از بدن قابل مشاهده نیستند. برای این بخش از معاینه متخصص زنان شکم و لگن فرد را لمس می کند. یک دست پزشک در داخل واژن قرار می گیرد در حالی که دست دیگرش به آرامی در پایین شکم در حال فشار است. در طول این آزمایش سایز و شکل رحم و تخمدان ها بررسی می شوند. بعد از معاینه واژنی پزشک مقعد بیمار را بررسی می کند تا هرگونه سفتی، توده یا دیگر موارد غیر طبیعی بررسی شود.

دکتر پرند حاصل متخصص زنان در مرزداران زایمان و نازایی با روش های نوینی به درمان بیماری های زنان پرداخته و توصیه هایی برای مراقبت در دوران بارداری ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144261580 , 02188060609 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

نتیجه گیری

بعد از معاینه لگنی پزشک می تواند نتیجه آزمایش و هرگونه مورد غیر طبیعی را به اطلاع بیمار برساند. ولی نتیجه آزمایش پاپ اسمیر شاید چند روز طول بکشد. همچنین پزشک در صورت نیاز به انجام آزمایشات دیگر بیمار را راهنمایی می کند.
منبع : https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/pelvic-exam/about/pac-20385135