فیبرم یا میوم چیست ؟

فیبرم یا میوم توده ای سفت از جنس عضله است که در رحم وجود دارد .رحم یا زهدان قسمتی از بدن خانم هاست که وقتی حامله می شوند بچه را در خود نگه می دارد. مردم گاهی اوقات به فیبرم تومور می گویند ،اما فیبرم سرطان نیست بلکه رشد غیر طبیعی عضله رحم  است .

علائم فیبرم چیست ؟

فیبرم اغلب علامتی ندارد وقتی علامت دار می شود باعث بروز این علائم خواهد شد

• خونریزی زیاد و حجیم قاعدگی
  • احساس درد و فشار در شکم یا احساس پری درشکم (اغلب نیاز دارند مثانه شان را خالی کنند)
  • حامله شدن را مشکل می کند

فیبرم ها چگونه درمان می شوند ؟

درمان های متفاوتی برای درمان فیبرم وجود دارد و هر درمان موافق یا مخالفت هایی دارد. درمان درست برای شما بستگی دارد به علائم شما سن شما ،چون اغلب فیبرم ها پس از سن یائسگی کوچک می شوند. این که آیا می خواهید بچه دار بشوید یا نه .این که آیا فیبرم شما باعث خونریزی زیاد و شدید قاعدگی می شود و شما را کم خون کرده است یا نهسایز ،تعداد ومحل میوم های شمااینکه شما نسبت به مزایا و معایب درمان چه احساسی دارید. بنابراین اگر درباره ی درمان فکر می کنید روش های درمانی را از پزشکتان بپرسید و بعد درباره ی مزایا و معایب روش ها سوال کنید و نیز بپرسید چه می شود اگر اصلاً درمان نکنید و باید به طور قاطع مشخص کنید آیا می خواهید باز هم بچه دار بشوید یا نه .

چند روش وجود دارد :

_درمان طبی

شامل قرص ،پچ ،حلقه های واژینال ،آمپول ،ایمپلنت و آی یو دی میرنا که برای پیشگیری از بارداری استفاده می شوند در عین حال میتوانند باعث کاهش حجم خونریزی قاعدگی شما بشوند .داروهایی دیگری برای این منظور وجود دارد اگر خونریزی مشکل عمده شما است این روش های پیشگیری از بارداری و درمان دارویی می تواند به شما کمک کند.

_درمان جراحی برای برداشتن فیبرم

دکتر ها به این عمل میومکتومی می گویند و در طی این عمل دکتر میوم را برمی دارد  اما رحم در جای خود باقی می ماند این یک درمان موثر است اما یک درمان قطعی و ماندگار امکان دارد نباشد چون میوم می تواند برگردد. میومکتومی اغلب یک گزینه خوب برای خانم هایی که می خواهند باز هم بچه دار شوند .

_درمان به صورت انهدام بافت پوششی داخلی رحم

_درمانی که خون رسانی فیبرم را قطع می کند

دکتر ها به این روش آمبولیزاسیون شریان رحمی یا آمبولیزاسیون فیبرم رحمی می گویند .که در طی آن دکتر یک لوله باریک را از شریان موجود در پا به طرف رحم هدایت می کند و بعد یک تکه کوچک پلاستیکی مثل یک دانه را در شریان مسئول خونرسانی به آن میوم است قرار می دهند بعد از آن خون به میوم نمی رسد و میوم جمع می شود. این روش نیز برای خانم هایی که قصد بارداری دارند روش خوبی نیست .

_جراحی برداشتن رحم

که در این جراحی رحم برداشته می شود فیبرم هیچ وقت بر نمی گردد و ما باید بدانیم که فرد هیچگاه نمی تواند باردار شود .

چگونه باید درمان را انتخاب کنم ؟

شما باید با پزشکتان صحبت کنید و درمان های مختلف را بررسی کنید و ببینید کدام برای شما بهتر است برای خانمی که قصد دارد بچه دار شود درمان طبی یا میومکتومی اغلب بهترین انتخاب است. برای خانمی که دیگر نمی خواهد بچه دار شود درمان های دیگر را نیز می تواند انتخاب کند باید توجه داشت که با بروز یائسگی اغلب علائم مربوط به میوم برطرف می شود .

چه درمانی برای من مناسب تر است ؟

درمان های متفاوتی برای میوم وجود دارد. شما باید درمانتان را بر مبنای علائمتان انتخاب کنید اگر شما خونریزی سنگین و حجیم قاعدگی دارید می توانید ابتدا درمان های طبی مثل قرص جلوگیری و داروها ی ضد التهابی غیر استروئیدی یا درمان های آنتی فیبرینولیتیک را انتخاب کنید خانمی که نمی خواهد بچه دار شود می تواند به روش انهدام آندومتر فکر کند اما اگر علائم شما مربوط به حجم میوم است روش هایی مثل آمبولیزاسیون عروق تغذیه کننده فیبرم ،برداشتن فیبرم یا برداشتن رحم بهتر است و اگر شما در بچه دار شدن مشکل دارید و میوم دارید برداشتن میوم روش استاندارد جراحی برای شما است اما قبل از آن با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شوید حامله نشدن شما علت دیگری ندارد .

برخی خدمات دکتر پرند حاصل عبارتست از

زایمان طبیعی

زایمان سزارین

لابیاپلاستی

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .

1 پاسخ به فیبرم یا میوم چیست ؟
  1. سلام خانم دکتر من شهرستانم. پریودام نا منظمه یعنی فیبروم دارم؟ وزنمم 75 کیلوعه. قدم 165.

[بالا]