عوامل سقط جنین

عوامل سقط جنین چیست؟ سقط جنین به معنای از دست دادن جنین قبل از هفته بیستم بارداری است. سقط جنین با نام پزشکی سقط خود به خودی جنین شناخته می شود. در این شرایط سقط به صورت ناخواسته اتفاق می افتد. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است حدوداً 50 درصد از بارداری ها به سقط منجر می شوند؛ در بسیاری موارد قبل از اینکه فرد از بارداری خود آگاهی پیدا کند یا قاعدگی عقب بیفتد.

بیشتر از 80 درصد از سقط های جنین در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتند. احتمال سقط بعد از هفته بیستم بارداری خیلی پایین است.

علائم سقط جنین

علائم سقط جنین عبارت است از :

– خونریزی که خفیف شروع شده و به مرور شدید می شود.
– انقباضات رحمی و درد شدید رحم
– دردهای شکمی
– تب
– ضعف
– کمر درد

عوامل سقط جنین

چه عواملی باعث سقط جنین می شوند؟

اکثر سقط های جنین به دلیل نقایص ژنتیکی هستند. سقط جنین معمولاً ارتباطی با مادر ندارد. از علل شایع سقط جنین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– عفونت
– دیابت بارداری یا مشکلات تیروئید
– مشکلات هورمونی
– پاسخ سیستم ایمنی بدن
– مشکلات فیزیکی مادر
– ناهنجاری های رحم

احتمال سقط جنین

احتمال سقط جنین تا هفته ششم بارداری بسیار بالا است. از هفته ششم بارداری که صدای ضربان قلب جنین شنیده می شود، احتمال سقط جنین تا ده درصد کاهش می یابد. بعد از هفته دوازدهم احتمال سقط جنین تا 5 درصد کاهش پیدا می کند.

در موارد زیر احتمال سقط جنین افزایش می یابد:

– سن بالای 35 سال
– بیماری های خاص مانند دیابت و مشکلات تیروئیدی
– سابقه سقط جنین بیش از سه بار

گاهی سقط جنین به دلیل ضعف دهانه رحم رخ می دهد. در این موارد نارسائی دهانه رحم وجود دارد و نمی تواند جنین را نگاه دارد. معمولاً سقط جنین ناشی از دهانه رحم نارسا، در سه ماهه دوم بارداری رخ می دهد. علائم این نوع از سقط جنین شامل احساس فشار ناگهانی، پاره شدن کیسه آب و امکان بیرون آمدن بخشی از جنین و یا جفت از رحم می باشد. این عارضه با روش های نوینی قابل درمان است. در بارداری بعدی با بخیه زدن دهانه رحم در هفته دوازدهم از سقط جنین جلوگیری می شود.

دکتر پرند حاصل متخصص زنان در مرزداران و نازایی با روش های نوینی به درمان بیماری های زنان پرداخته و زایمان سزارین و زایمان طبیعی را انجام می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144261580 , 02188060609 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

بارداری بعد از سقط جنین

حدوداً 85 درصد از زنانی که تجربه سقط جنین دارند در آینده بارداری موفقی خواهند داشت. سقط جنین لزوماً به معنای مشکل ناباروری نمی باشد. در صورتی که فرد به طور مکرر و بیش از سه بار سقط داشته باشد، مشکل احتمالاً ناشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن وی می باشد. در صورتی که سقط جنین بیش از دو بار اتفاق بیفتد، برای بارداری بعدی باید زیر نظر پزشک قرار گرفت.

نتیجه گیری

احتمال سقط جنین در دوره های مختلف بارداری متفاوت است. آشنایی با علائم سقط جنین می تواند بسیار مفید واقع شود زیرا فرد با احساس این علائم باید سریعاً به پزشک مراجعه کند تا خطر رفع شود و تا جای ممکن سلامت جنین حفظ گردد.
منبع : https://www.webmd.com/baby/guide/pregnancy-miscarriage#2