عفونت قارچی واژن چیست ؟

عفونت قارچی واژن عفونتی است که باعث خارش و آزردگی آلت تناسلی خارجی و واژن می شود این نوع عفونت در اثریک قارچ به نام کاندیدا ایجاد می شود .

عفونت قارچی واژن چه علائمی دارد ؟

• خارش آلت تناسلی
  • درد موقع ادرار کردن
  • درد،قرمزی و تورم و آزردگی واژن به آلت تناسلی
  • درد هنگام سکس
  • بعضی از خانم ها ترشح از واژن دارند که به مقدار کم مایع با ذرات مثل پنیر رنده شده دیده می شود اما ممکن است آبکی و روان باشد .

یک خانم نمی تواند متوجه شود آیا عفونت قارچی دارد یا یک عفونت دیگری دارد چون علائم قارچ خیلی شبیه دیگر عفونت هاست بهترین راه این است که پیش دکترتان بروید و معاینه پزشکی شوید ممکن است پزشک شما یک اسمیر مستقیم از شما بگیرد و لام را زیر میکروسکوپ بررسی کند یا  کشت های  دیگری را تهیه کند .

چگونه عفونت قارچی واژن می گیریم ؟

قارچی  که ایجاد  عفونت قارچی را می کند به طور طبیعی در واژن و روده زندگی می کند اما تعداد آن ها بسیار کم است و به طور معمول علامتی ایجاد نمی کند بعضی از داروها مثل آنتی بیوتیک ،استرس وعوامل دیگر می تواند باعث رشد بیش از حد قارچ شود و در این صورت است که به فرم بیماری زا قارچ تبدیل می شوند .

چه عواملی شانس ابتلا به قارچ را افزایش می دهد ؟

• آنتی بیوتیک ها :که باکتری های مفید واژن را از بین می برند. (این باکتری ها واژن را از رشد بی رویه قارچ محافظت می کند .)
  • جلوگیری از بارداری با هورمون مثل قرص ،پچ ، حلقه واژن باعث افزایش ریسک ابتلا به عفونت قارچی می شود .
  • وسایل جلوگیری از بارداری مثل دیافراگم یا آی یو دی

اسپرم کش ها باعث عفونت قارچی نمی شوند اما ممکن است باعث تحریک واژن بشوتد .

• ضعف سیستم ایمنی مثلاً در مبتلایان به ایدز ،کسانی که شیمی درمانی یا استروئید درمانی می شوند .
  • حاملگی
  • دیابت به خصوص وقتی قند خون بالاست .

قارچ بیماری که از طریق جنسی منتقل می شود نیست اما در افرادی که سکس دارند بیشتر دیده می شود .

تشخیص توسط خود بیمار

خانم ها با خارش و ترشح از واژن اغلب فکر می کنند علامتشان به علت قارچ است و داروهایی بدون تجویز پزشک استفاده می کنند به هر حال در یک مطالعه دیده شده که فقط 11 درصد از خانم ها بیماریشان را درست تشخیص داده اند و خانم هایی که قبلا ً قارچ گرفته بودند 35 درصد درست تشخیص داده بودند. بنابراین تشخیص و درمان توسط خودتان اتلاف پول و اتلاف وقتتان است وعلائم شما را می تواند بدتر و وخیم تر کند .

عفونت قارچی چگونه درمان می شود ؟

درمان به صورت خوراکی یا قرص و کرم های واژینال است که در واژن گذاشته می شود اغلب این داروها قارچی را که باعث عفونت می شود می کشند .

کی خوب می شویم ؟

معمولاً دو سه روز بعد از شروع درمان بهتر خواهید شد اما اگر دارو تمام شود و شما بعد از چند روز بهتر نشدید باید دوباره پزشکتان را ملاقات کنید چون ممکن است نیاز به درمان بیشتر و متفاوتی داشته باشید .

اگر شما تند تند عفونت قارچی می گیرید چه باید بکنید ؟

شما حتماً باید معاینه شوید و مطمئن شوید که  عفونت شما عفونت قارچی است یا نه و اگر قارچی است از چه نوعی است .

این علائم ممکن است در اثر عفونت های دیگر یا حساسیت یا مسائل دیگر ایجاد شود.

اگر شما مکرر عفونت قارچی می گیرید باید از درمان متفاوت با قبل استفاده کنید .

5 تا 8 درصد خانمها عفونت های راجعه  قارچی دارند. که به ابتلا به عفونت قارچی بیش از 4 بار در سال گفته می شود اغلب موارد قارچ واژن به علت کاندیدا آلبیکنس  است . قارچ های ماندگار و عود کننده احتمالاً مربوط به انواع کمتر شایع کاندیداست.

به خانم ها با عفونت های راجعه معمولاً دوره های طولانی تر درمان داده می شود ممکن است نیاز شود درمان هفتگی ادامه یابد .

پیشگیری

عفونتی که یکبار اتفاق می افتاد معمولاً عامل ایجاد کننده خاصی ندارد، اما  عفونت قارچی در این موارد بیشتر دیده می شود در دیابت بنابراین دیابت باید کنترل شود و قند در محدوده ی طبیعی باشد  یک سوم تا یک چهارم خانم ها در حین مصرف آنتی بیوتیک وسیع الطیف و بعد از آن عفونت قارچی می گیرند که می توان یک دوز داروی خوراکی را قبل از شروع و یک دوز را بعد از اتمام آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از عفونت قارچی استفاده کرد .ضد بارداری های هورمونی و حاملگی بیشتر در معرض عفونت های قارچی هستند یا کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند این بیماری جزء بیماری های منتقل شونده با سکس نیست اما این به این معنی نیست که نمی تواند از طریق ارتباط جنسی منتقل شود این بیماری بیشتر در سکس دهانی و کمتر از آن در سکس مقعدی دیده می شود .

برخی خدمات دکتر پرند حاصل عبارتست از

زایمان طبیعی

زایمان سزارین

لابیاپلاستی

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .