زگیل تناسلی زنان

آیا از خطرات زگیل تناسلی زنان آگاهی دارید؟ می دانستید که یکی از شایع ترین بیماری های مقاربت جنسی می باشد؟ زگیل تناسلی یا همان HPV ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی به توده های گوشتی و مسری در ناحیه تناسلی یا مقعد گفته می شود. این مورد یکی از شایع ترین نوع عفونت مقاربت جنسی می باشد. این زگیل ها توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی human papillomavirus انتقال داده می شود و نشانه واضح ابتلا به این ویروس می باشند.

شکل ظاهری زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به صورت رشد فیبری که در زیر لایه ای ضخیم محافظت می شوند، به وجود آمده و در روی آلت ، بیضه ها و مقعد مرد و یا در دهانه رحم، واژن، مقعد و فرج زن مشاهده می شوند. در زیر توجه شما را به عکس زگیل تناسلی جلب می نمائیم:

تشخیص زگیل تناسلی

این توده ها معمولاً خوش خیم بوده و بافت غیر سرطانی دارند. ولی برخی از انواع زگیل ها با گذشت زمان به توده های سرطانی تبدیل می شوند. این زائده ها معمولاً گوشتی رنگ یا خاکستری رنگ می باشند. زگیل های خوشه ای یا دسته ای در ظاهر شباهت به گل کلم پیدا می کنند. برخی از این زگیل ها نیز بسیار کوچک بوده و با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. با روش کولپوسکوپی می توان به مشاهده دقیق ناحیه تناسلی جهت تشخیص زگیل تناسلی زنان پرداخت.

زگیل تناسلی

در ایالت متحده آمریکا حدوداً 1 نفر از 100 فردی که فعالیت جنسی دارد، مبتلا به زگیل تناسلی می باشد. همچنین شیوع این بیماری از سال 2011 تا 2014 هفت درصد افزایش یافته است. بیمار ممکن است به ویروس پاپیلوما مبتلا شده باشد ولی هیچ گونه علائمی نداشته باشد. معمولاً بعد از 3 ماه ابتلا به ویروس، زگیل ها ظاهر می شوند. با این حال ممکن است تا سال ها بعد از ابتلا به ویروس، هیچ گونه زگیلی مشاهده نشود. به این ترتیب در برخی موارد تشخیص زگیل تناسلی مشکل می باشد. همچنین تشخیص زگیل تناسلی مردان سخت تر و پیچیده تر می باشد.

با روش کولپوسکوپی می توان به مشاهده دقیق ناحیه تناسلی جهت تشخیص زگیل تناسلی زنان پرداخت. دکتر پرند حاصل متخصص زنان زایمان و نازایی با روش های نوینی به درمان زگیل تناسلی زنان کمک می کنند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144261580 , 02188060609 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان زگیل تناسلی

با استفاده از کرم مخصوصی که پزشک تجویز می کند، به صورت موضعی می توان زگیل ها را بهبود بخشیده و کلاً از بین برد. با این حال ویروس در بدن فرد باقی می ماند. شیوه درمان زگیل تناسلی به موارد زیر بستگی دارد:

• محل زگیل های تناسلی
  • تعداد زگیل ها
  • ظاهر زگیل ها

روش های درمانی زیر نیز جهت از بین بردن زگیل ها مناسب است:

• کرم های موضعی: کرم ها یا لوسیون هایی که مستقیماً روی پوست استفاده شده و برای چندین روز تا چندین هفته استفاده می شوند. این روش می تواند در منزل یا در کلینیک انجام گیرد.
  • سرما درمانی: در این روش زگیل ها فریز شده و در اکثر مواقع این یخ زدگی با مایع نیتروژن ایجاد می شود. این فریز کردن معمولاً موجب ایجاد یک تاول در اطراف زگیل شده و با بهبود پوست، این تاول جذب می شود. در برخی مواقع این روش درمانی چندین بار تکرار می شود.
  • الکتروکاتری : یک وسیله الکتریکی برای از بین بردن زگیل ها مورد استفاده قرار می گیرد. این روش با بی حسی موضعی صورت می گیرد.
  • جراحی: در این روش زگیل ها بریده می شوند. بی حسی موضعی در این روش نیز به کار می رود.
  • لیزر: در این روش با تاباندن اشعه، زگیل ها از بین می روند.

استفاده از روش های درمانی مختلف برای نتیجه بهتر ، قطعاً مناسب می باشد. روش های درمانی معمولاً دردناک نبوده ولی برخی اوقات موجب درد و تحریک موضعی می شود که نهایتاً تا دو روز ادامه دارد. با مصرف مسکن ها می توان احساس درد و ناراحتی را کاهش داد. همچنین با حمام گرم می توان به بهبود دردها منجر شد. نباید از روغن ، صابون یا کرم بعد از هر کدام از روش های درمانی استفاده کرد.

برخی از زگیل ها بدون درمان خاصی از بین می روند ولی برخی دیگر با گذر زمان زیاد تر شده و تکثیر می یابند. درمان زگیل ها از خطر انتقال ویروس به میزان بسیار زیادی می کاهد. همچنین استفاده از کاندوم می تواند از احتمال انتقال ویروس بکاهد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

با رعایت موارد زیر از خطر انتقال این بیماری بکاهید:

• دوری از فعالیت جنسی با افراد مختلف
  • استفاده از کاندوم