خونریزی حین نزدیکی

خونریزی حین نزدیکی شایع است و به لکه بینی یا خونریزی ای  که به قاعدگی مربوط نیست و حین یا بعد از نزدیکی اتفاق می افتد گفته می شود .ممکن است نشانه ای از بیماری زمینه ای جدی و مهمی باشد .یک سوم از خانم ها همزمان خونریزی های غیر طبیعی از رحم دارند و پانزده درصد نیز نزدیکی دردناک دارند.

خونریزی حین نزدیکی

علل خونریزی حین نزدیکی

سرطان : جدی ترین علت خونریزی حین نزدیکی سرطان دهانه رحم است .به طوری که در 11% از خانم هایی که سرطان دهانه رحم دارند این علامت دیده می شود .

.شایع ترین علل غیر بدخیم خونریزی بعد از نزدیکی شامل موارد زیر است:

• اکتروپیون دهانه رحم : وقتی است که بافت پوششی آندوسرویکس از سوراخ بیرونی دهانه رحم نمایان می شود .البته شایع ترین علامت آن ترشح واژینال است نه خونریزی بعد از نزدیکی .اکتروپیون در حاملگی شایع است .
  • پولیپ دهانه رحم،

سرویسیت یا التهاب دهانه رحم که معمولاً با ترشح چرکی خود را نشان می دهد اما ممکن است باعث خونریزی بعد از نزدیکی نیز بشود در هر کدام از این موارد موقع معاینه با لمس ضایعه با وسیله معاینه خونریزی اغلب اتفاق می افتد .

اقدامات تشخیصی

گرفتن شرح حال توسط پزشک و معاینه با نگاه کردن و معاینه با دست از واژن و دهانه رحم توسط پزشک .

آزمایش هایی که عفونت های منتقل شونده توسط ارتباط جنسی را بررسی می کند.

اگر پاپ اسمیر جدید ندارد ،پاپ اسمیر گرفته شود.

اگر توده بزرگ و قابل روبت وجود دارد باید بیوپسی شود .

این بیماران باید کولپوسکوپی  و بیوپسی شوند .

در خانم هایی که خونریزی بعد از نزدیکی تکرار می شوند و به مدت چهار هفته طول می کشد و سن بیشتر از 35 سال دارند و خانم هایی که پاپ اسمیر غیر طبیعی دارند باید کولپوسکوپی شوند ،اگر بررسی های انجام شده مشکلی در دهانه رحم را نشان ندهد و خونریزی بعد از نزدیکی ادامه داشته باشد باید یک سونوگرافی از رحم و نیز نمونه برداری از داخل حفره رحم نیز انجام شود تا پاتولوژی رحم مثلاً پولیپ آندومتر بررسی شود .

درمان

عفونت باید درمان شود ،اکتروپیون نیاز به درمان ندارد اما اگر ترشح زیاد باشد و خونریزی بعد از نزدیکی ادامه یابد باید ابتدا کولپوسکوپی شود وسپس دهانه رحم فریز شود در صورت وجود پولیپ ، باید پولیپ برداشته شود .ضایعه پیش سرطانی بر اساس درجه بیماری و شرایط بیمار باید درمان شود ،درمان توسط انکولوژیست زنان انجام می شود.

برخی خدمات دکتر پرند حاصل عبارتست از

زایمان طبیعی

زایمان سزارین

لابیاپلاستی

منتظر نظرات و انتقادات شما عزیزان هستیم .