حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم وقتی اتفاق می افتد که آمبریو د در هر مکانی غیر از داخل رحم کاشته شود. برای درک بهتر آن مختصری در مورد حاملگی نرمال در مراحل اولیه توضیح داده می شود.

سیستم تولید مثل در خانمها شامل رحم، دو تخمدان، دو لوله فالوپ و واژن است. لوله های فالوپ دو لوله باریک هستند که رحم را به تخمدان ها متصل می کنند. وقتی که تخمک و اسپرم لقاح پیدا می کنند، به سرعت یک توده سلولی ایجاد می شود که آمبریو نامیده می شود سپس این آمبریو داخل بافت پوششی رحم یا آندومتر کاشته شده و رشد می کند و جفت و ارگان هایی که باعث خون رسانی و رشد آمبریو می شوند را ایجاد می کند.

در حاملگی خارج رحم آمبریو در حال رشد در مکان دیگری بجز داخل رحم می چسبد که این مکان در نود و هشت در صد موارد در داخل لوله های رحم است که به آن حاملگی داخل لوله گفته می شود. به ندرت ممکن است آمبریو در حال رشد به مکان دیگری بچسبد، از جمله تخمدان، دهانه رحم، داخل شکم، محل اتصال رحم و لوله.
بسیار نادر ممکن است حاملگی دو قلویی اتفاق بیفتد که یک قل داخل رحم باشد و یک قل خارج رحم. این حاملگی معمولا در موارد ی که خانم تحت درمان ناباروری قرار گرفته، اتفاق می افتد.

خطرات حاملگی خارج از رحم

آمبریویی که در محلی بغیر از داخل دیواره رحم کاشته شده، رشد طبیعی ندارد، بعلاوه باعث پاره شدن بافتی که در آن کاشته شده، مثل لوله رحم می شود.
پارگي لوله می تواند منجر به خونریزی داخلی شدید، شوک و بطور نادر حتی مرگ خانم باردار شود.
خوشبختانه با تشخیص و تحت نظر گرفتن و درمان آن می توان از این عوارض خطرناک پیشگیری کرد.

بعضی از عوامل، خطر بروز حاملگی خارج رحم را افزایش می دهند :

عوامل خطر قوی

هر وضعیت غیر طبیعی لوله های رحم شامل:
*عمل جراحی روی لوله یا حول و حوش لوله یا عفونت قبلی یا تومور که باعث آسیب لوله شده باشد.
آنومالی های مادرزادی لوله
جراحی های به منظور بازسازی لوله رحم که می تواند شانس حاملگی خارج رحم را افزایش دهد.
*حاملگی خارج رحم قبلی، خانمی که سابقه حاملگی خارج رحم را داشته ریسک بیشتری برای این مشکل در حاملگی بعدی خواهد داشت.

حاملگی خارج رحم وقتی اتفاق می افتد که آمبریو د در هر مکانی غیر از داخل رحم کاشته شود. برای درک بهتر آن مختصری در مورد حاملگی نرمال در مراحل اولیه توضیح داده می شود. دکتر پرند حاصل متخصص زنان در مرزداران زایمان و نازایی با روش های نوینی به درمان بیماری های زنان پرداخته و توصیه هایی برای مراقبت در دوران بارداری ارائه می دهند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144261580 , 02188060609 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

ریسک متوسط برای حاملگی خارج رحم

*عفونت های قبلی دستگاه تناسلی
عفونت لگنی با کلامیدیا و گنوره ریسک حاملگی خارج رحم را افزایش می دهد.
*ناباروری ریسک حاملگی خارج رحم را افزایش می دهد، بخصوص انواع نازایی مربوط به لوله و نیز دارو های ناباروری
*داشتن بیش از یک پارتنر، چون در این افراد ریسک عفونت های لگن بیشتر است.

عوامل خطر دیگر

• آی وی اف نیز می تواند ریسک حاملگی خارج رحم و هم حاملگی هتروتوپیک که در آن حاملگی داخل رحم و خارج رحم با هم اتفاق می افتد، را بالا ببرد
  • سیگار کشیدن در حول و حوش زمان لانه گزینی ریسک را افزایش می دهد، و هر چه مصرف سیگار بیشتر باشد، این احتمال بیشتر خواهد بود
  • انجام دوش واژینال بصورت منظم و مکرر می تواند ریسک عفونت لگنی و هم ریسک حاملگی خارج رحم را افزایش دهد.
  • سن پایین تر از ۱۸ و بالا تر از ۳۵ نیز ممکن است کمی ریسک را افزایش دهد

عوامل محافظت کننده

خانمهایی که از روش هورمونی یا IUD استفاده می کنند، براى هم حاملگی داخل رحم و هم حاملگی خارج رحم ریسک کمتری دارند.
اما اگر خانمی با IUD حامله شود، احتمال حاملگی خارج رحم بیشتر است و باید حتما به پزشک مراجعه کند.

علائم حاملگی خارج رحم

حاملگی خارج رحم همیشه علائم زودرس ندارد، اما اگر داشته باشد این علائم شامل موارد زیر است :

درد زیر دل
خونریزی از واژن که ممکن است کم باشد یا زیاد و گاهی لکه های قهوه‌ای

گاهی اوقات بدون علامت است، تا زمانی که یک مشکل جدی ایجاد شود، مثلاً لوله در اثر رشد آمبریو پاره شود، در آن صورت درد شدید شکم،،،، خونریزی ،،،، و از حال رفتن و شوک می تواند ایجاد شود.

تشخیص حاملگی خارج از رحم

• تست حاملگی
  • سونوگرافی که ممکن است لازم شود چند نوبت تکرار شود

حاملگی خارج رحم چگونه درمان می شود؟

بسته به علائم بیمار و سایز آمبریو درمان ممکن است طبی باشد یا جراحی،،، در جراحی ممکن است که لوله برداشته شود یا باقی بماند،، در هر حال باید آمبریو برداشته شود یا رشدش با دارو متوقف شود.
اگر بیمار درمان دارویی شود حتما باید چند هفته تحت نظر باشد تا پزشکش مطمئن شود که درمان بطور کامل انجام شده است.

آیا می توانم دوباره حامله شوم؟

اغلب خانمها می توانند بعد از حاملگی خارج رحم، حاملگی نرمال و طبیعی داشته باشند.
حتماً قبل از اقدام به حاملگی پزشکتان را در جریان بگذارید و تحت نظر باشید تا پزشک بتواند روند حاملگی تان را پیگیری کند و مطمئن شود که حاملگی بطور نرمال پیش می رود.