ترشحات واژینال چیست ؟

دکتر پرند حاصل می فرمایند ترشحات واژینال  اسمی است که دکترها برای توصیف مایعاتی که از واژن خارج می شوند از آن استفاده می کنند .ترشحات واژینال از سلول های واژن ،دهانه رحم ،باکتری ها ،مخاط و آب تشکیل شده اند .

آیا ترشحات واژینال می توانند طبیعی باشند ؟

بله ،به طور طبیعی خانم هایی که عادت ماهانه می شوند هر روز مقدار کمی ترشح از واژن دارند .ترشحات طبیعی واژینال ممکن است سفید ،شفاف یا غلیظ باشند اما اغلب بوی بد نمی دهند خانم های مختلف مقادیر متفاوتی ترشحات واژینال را دفع می کنند و نیز یک خانم در موقعیت های مختلف ممکن است مقادیر متفاوتی از ترشح را دفع کند مثلاً ترشحات واژینال در این موارد زیادتر می شود:

• در حاملگی

.خانمی که برای پیشگیری از بارداری از هورمون استفاده می کند.

• دوهفته اول پس از قاعدگی

. خانم هایی که در سن یائسگی هستند مقدار کمتری ترشحات واژینال دفع می کنند .

چه موقع ترشح واژینال غیر طبیعی است ؟

شرایط مختلفی ممکن است باعث ترشحات غیر طبیعی از واژن شود که شایع ترین آنها به قرار زیر است :

1.عفونت در واژن

2 واکنش به چیزی که داخل واژن گذاشته شده و فراموش می شود که خارج شود مثل تامپون یا کاندوم .

3.واکنش به صابون یا محصولاتی که داخل واژن می شوند .

4.تغییراتی که در بدن پس از بروز یائسگی اتفاق می افتد .

آیا خود فرد  می تواند ترشحات غیر طبیعیش را درمان کند ؟

خیر ،دکتر ها توصیه می کنند شما نباید ترشحات غیر طبیعی واژینال خودتان را درمان کنید ،خود درمانی ممکن است باعث شود علائم شما بدتر شوند.و حتماً به یک متخصص خوب مراجعه کنید .

آیا باید به پزشک مراجعه کنید ؟

بله ،اگر شما ترشحات غیر طبیعی دارید باید به ملاقات دکترتان بروید تا مشکلتان را تشخیص دهد. دکتر با شما صحبت می کند و سپس از شما معاینه به عمل می آورد ممکن است لازم بداند که نمونه ای  از ترشحات شما را بگیرد و به آزمایشگاه بفرستد تا در آزمایشگاه از نظر وجود عفونت  بررسی شود .

ترشحات غیر طبیعی واژینال چگونه درمان می شود ؟

درمان بستگی دارد به علت ایجاد ترشحات غیر طبیعی واژینال مثلاً عفونت های مختلف واژن  درمان های متفاوت مربوط به خودشان را دارند دکتر باید تشخیص بدهد شما چه نوع عفونتی دارید و سپس می تواند شما را به طور صحیح درمان کند در بعضی موارد لازم است که شریک جنسی شما نیز درمان شود و تا زمان تشخیص و  درمان ممکن است نیاز شود نزدیکی را قطع کنید.

آیا می توان از ترشحات غیر طبیعی واژن پیشگیری کرد ؟

بعضی اوقات می شود، با این روش ها می توانید از ترشحات غیر طبیعی واژن پیشگیری کنید:

1.استفاده از آب گرم و شوینده های غیر صابونی و بدون بو برای ناحیه ی تناسلی خارجی

2.نشستن در لگن آب گرم تمیز بدون استفاده از موادی که موقع استحمام استفاده می شود .

3.استفاده از لباس زیر پنبه ای یا نخی که تنگ نباشد .

4.از استفاده از اسپری یا پودر در واژنتان اجتناب کنید .

5.از دوش واژینال استفاده نکنید .

6.از دستمال مرطوب بچه استفاده نکنید.

7.دستمال توالت شما بو دار نباشد .