تبخال تناسلی

تبخال تناسلی چیست ؟ هرپس یا تبخال تناسلی می تواند موجب تبخال ها و زخم های بازی در ناحیه تناسلی شود. ویروس تبخال تناسلی از طریق رابطه جنسی واژنی ، دهانی و مقعدی، از یک انسان به انسان دیگر قابل انتقال است. گاهی اوقات افراد مبتلا هیچ گونه علائمی ندارند و در نتیجه از ابتلای به این بیماری آگاهی ندارند.

این بیماری درمان نمی شود ولی در چند سال اول مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. بعد از آن ویروس در بدن انسان باقی می ماند ولی علائمی را از خود بروز نمی دهد. با دارودرمانی می توان به کاهش علائم یا پیشگیری از علائم حاد بیماری کمک کرد.

تبخال تناسلی

علائم تبخال تناسلی

برخی افراد مبتلا به تبخال تناسلی هیچگونه علائمی ندارند. ولی برخی دیگر از افراد چند هفته بعد از ابتلا به ویروس، علائم بیماری را مشاهده می کنند. علائم هرپس معمولاً شامل تبخال در ناحیه تناسلی می باشد. این نواحی در زنان شامل واژن، باسن، مقعد و کشاله ران می باشد. در مردان این نواحی شامل آلت تناسلی ، بیضه ، مقعد ، باسن و کشاله ران می باشد. این تبخال ها گاهاً به زخم های باز دردناک تبدیل می شوند.

علائم زیر در برخی افراد مشاهده می شود:

• تبخال در دهان و لب ها
  • تب، سردرد و یا درد در مفاصل
  • ادرار کردن همراه با درد

این علائم معمولاً از بین می روند و دوباره ظاهر می شوند. معمولاً اولین ظهور تبخال های تناسلی دو تا سه هفته طول می کشد و شدیدترین حالت بیماری را نشان می دهد. بعد از آن شدت علائم کم شده و دوره بروز علائم کوتاه تر می شود.

امکان دارد که بروز علائم به صورت ماهیانه یا یک تا دو بار در طول سال باشد. برخی افراد قبل از تبخال زدن احساس خارش و درد دارند و می توانند بروز تبخال را پیش بینی کنند. برخی افراد هم این زنگ خطر ها را تجربه نمی کنند و بنابراین بروز تبخال برای این افراد پیش بینی نشده است. با افزایش سن تعداد سیکل های بروز تبخال کمتر می شود.

آزمایش تبخال تناسلی

آیا آزمایشی برای این بیماری وجود دارد؟ بله . در صورتی که فرد تبخال زده باشد، با مراجعه به پزشک و نمونه گرفتن از مایع تبخال می توان هرپس را تشخیص داد. آزمایشات اندکی برای تشخیص این بیماری وجود دارد. همچنین گاهی اوقات از فرد آزمایش خون هم گرفته می شود.

عواملی مانند استرس، تابش نور خورشید، قاعدگی و یا مریض شدن می توانند باعث بروز دوباره تبخال تناسلی شوند. دکتر پرند حاصل متخصص زنان زایمان و نازایی با روش های نوینی به درمان بیماری های زنان می پردازند. جهت تعیین وقت مشاوره و مراجعه به پزشک با شماره 02144261580 , 02188060609 تماس بگیرید. همچنین برای ارتباط با دکتر به آدرس اینستاگرام مراجعه نمائید.

درمان تبخال تناسلی

بار اول که تبخال مشاهده شود باید به پزشک مراجعه شود. برای کاهش علائم تبخال تناسلی و تسریع روند بهبود، داروهای مختلفی برای بیمار تجویز می شود. در صورتی که این داروها در دوره اول بروز تبخال ها مصرف شوند، تاثیر بیشتری دارند.

برای کاهش علائم تبخال تناسلی اقدامات زیر را می توان انجام داد:

• در آب گرم به مدت 20 دقیقه بنشینید. از وان حاوی صابون و شامپو خودداری کنید.
  • ناحیه تناسلی را تمییز و خشک نگاه دارید و از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • از داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. ولی از مصرف آسپیرین بپرهیزید.

منبع : www.uptodate.com