آندومتریوز

آندومتر بافت پوششی داخل رحم است که در طول سیکل قاعدگی رشد می‌کند ضخیم می شود و در زمان قاعدگی شکننده شده و ریزش می کند و باعث باز شدن عروق خونی و خونریزی ماهیانه می شود و سپس با بازسازی آن خونریزی متوقف می شود . بافت آندومتر ممکن است در محلی خارج از رحم که شایع ترین آنها تخمدان لوله های رحم و بافت پوششی داخل لگن است کاشته شود و رشد کند که ایجاد بیماری بنام آندومتریوز می کند .

آندومتریوز

آندومتر :

بافت آندومتر خارج رحم فعال است و مثل آندومتر داخل رحم عمل می کند یعنی تحت تاثیر هورمون رشد می کند ضخیم می شود و ریزش و خونریزی می کند اما چون هیچ راه خروج به بیرون ندارد در محوطه لگن گیر می افتد و با گذر زمان و سیکلهای قاعدگی باعث ایجاد چسبندگی در محوطه لگن می شود .

کیست آندومتریوزی در تخمدان آندومتریوما نامیده می‌شود .

علایم آندومتریوز چیست؟

– اولین علامت آندومتریوز درد لگنی است .

– درد زمان قاعدگی که گاهی درد قبل از قاعدگی شروع می شود و چند روز ادامه دارد و نسب به پریود های قبلی شدیدتر شده است و به مسکن هایی که قبلا موقع قاعدگی مصرف می شد و موثر بود جواب نمی دهد .

– درد زمان نزدیکی

– لکه بینی قبل از قاعدگی و گاهی افزایش حجم خونریزی ماهیانه

– شدت درد ارتباطی با شدت بیماری ندارد گاهی بیماری سبک درد شدید ایجاد می کند و بیماری پیشرفته درد کمتر

– عارضه اصلی آندومتریوز نازایی است که 1/2_1/3 این بیماران سخت حامله می شوند .

بنابراین توصیه می شود پس از ازدواج حاملگی به تعویق نیفتد هم به علت احتمال عفونت که ممکن است به طور نامحسوس پیشرفت کند و به رحم و لوله های رحم آسیب بزند و هم به جهت پیشرفت آندومتریوز .

برای درمان درد آندومتریوز در حال حاضر درمان های نوید بخشی وجود دارد .

چه موقع باید به دکتر مراجعه کنم؟

– شما اگر قاعدگی دردناک دارید که با مسکن هایی مثل بروفن ژلوفن مفنامیک اسید بهتر نمی شود بخصوص اگر نسبت به قبل بدتر شده .

– یا نزدیکی دردناک دارید .

– یا حدود یک سال یا بیشتر است که اقدام به حاملگی کرده اید ولی حامله نشده اید باید پزشکتان را ملاقات کنید .

سایر مطالب تخصصی دکتر پرند حاصل :

با تشکر مدیریت سایت دکتر پرند حاصل متخصص زنان .